Sri Lanka

2 augustus 2016 - Amsterdam, Nederland

De reis is voltooid! De tien weken zijn voorbijgevlogen. Nu zit ik nu achter de laptop te genieten van Franse kaas terwijl het buiten vertrouwelijk miezerregent. Het is niet dat ik zo een trouwe blogger ben geweest, maar ik wil toch nog graag mijn verhaal over de laatste bestemming vertellen.

Sri Lanka, het is niet wat het lijkt. Een eiland zo groot als Nederland en België bij elkaar. Op deze 65.610 vierkante kilometer zit wel meer diversiteit gepropt dan in enig ander land waar ik ben geweest. Binnen enkele uren brengen de voor dit land karakteristieke discobussen je van paradijselijke stranden naar de bergen. Van reuzenbuddha's naar hindutempels en dan terug naar het koloniale verleden.

De eerste week heb ik hier  helemaal niets van meegekregen. Direct van de luchthaven ging ik door naar Arugam Bay. In Kandy haalde ik Stef (ook wel bekend als Snowleopard Bate) op en reden we met iemand mee naar de Oostkust. In deze week liep de dag van zonsondergang tot zonsopgang. Feesten, yoga, surfen, feesten. Living the goodlife, maar helaas was dit zowel financieel als lichamelijk geen vier weken lang vol te houden. De laatste drie weken werden dan ook besteed aan het bereizen van de rest van het eiland.

Één van de dingen die me iedere keer weer overweldigde was de zonsondergang in Sri Lanka. Zwemmend in de zee, bij een treinspoor, bovenop een berg of vanaf een oud Nederlands fort, telkens weer verdween de zon met een spektakel aan kleuren. Zo was er bijvoorbeeld de zonsondergang in Sigiriya. Met Merel en Charlotte (waarmee ik de laatste twee weken heb gereisd) en onze nieuwe vrienden Jaap en Sebas beklom ik de Small Rock om vanaf daar naar de Big Rock te kijken. Een enorme lion-king achtige rotsformatie. Tijdens de zonsondergang leek de rots wel extra te worden belicht, terwijl de achtergrond zachtrose kleurde.

Een andere memorabele sunset was in Nilaveli. De eerste keer was ik er alleen om hier mijn Advanced Open Water te halen. Later ben ik nog met Charlotte en Merel teruggegaan. We hebben toen gesnorkeld bij Pidgeon Island en zagen een schildad en blacktip reef sharks. Ik had alle vijf de duiken inmiddels als gedaan, waaronder een deep dive naar 37 meter! Aangezien de weersomstandigheden en de zichtbaarheid ineens positief waren omgeslagen, mocht ik nog een extra duik doen: de nachtduik. Hiervoor vaarden ik, mijn duikinstructeur en een divemaster naar de dive spot. Hier zouden we wachten tot de zon onder zou gaan om vervolgens het water in te gaan. Het liep anders want we hadden een whale shark gespot! Snel maakten we ons klaar om het water in te gaan terwijl we achter het dier aanvaarden. Ondertussen zakte de zon in het water. Helaas hebben we de whaleshark niet meer gezien, maar het was alsnog een fantastische ervaring.

1. Coby:
    3 augustus 2016
    Hi Linde,
    Je hebt een prachtige reis gemaakt, ik heb genoten van je reisverhalen, maar ik ben toch blij dat je weer heelhuids thuis bent gekomen.

Liefs, Coby