Op een Onbewoond Eiland

15 juli 2016 - Jaffna, Sri Lanka

Inmiddels ben ik alweer anderhalve week in Sri Lanka en zit mijn persoonlijke Expeditie Robinson er weer op. Alhoewel de Andaman eilanden niet helemaal waren wat ik van verwacht had, heb ik er een fantastische tijd gehad.

Op de kokosnoten na is op een onbewoond eiland leven eigenlijk niet zo makkelijk als kinderen voor kinderen doet geloven. Het was namelijk off-season en dit werd al snel het meest gehaatte woord. Bij de Andaman eilanden stelde ik me grote schalen met exotisch fruit, vis en schelpdieren voor. Overdag bruinbakken in de zon en verkoeling zoeken in het helderblauwe water. 'S avonds kampvuur en gitaarsessies op het strand. Helaas was het vanwege de monsoon bewolkt, was er weinig fruit en geen verse vis. Bovendien was ik zo ongeweer de enige toerist op het eiland wat normaal gesproken bruisend en levendig is. Op de eerste dag in Kathmandu na, was ik nog niet alleen geweest en de eerste paar dagen voelde ik me dan ook ietwat verloren en ongelukkig. Het was daarom voor mij een uitdaging om toch dingen te blijven ondernemen. Ik pushte mezelf echter en hierdoor heb ik een aantal onvergetelijke ervaringen opgedaan.

Ik kwam 's ochtends vroeg aan in Port Blair, de hoofdstad. Aangezien hier niet zo veel te doen is en het vroeg was dacht ik gelijk de boot naar Havelock island te kunnen pakken. Helaas. Het was zondag en de ticket office was gesloten en alle kaartjes voor vandaag uitverkocht. Ik nam mijn intrek in een goedkoop guesthouse en liet een rickshaw me naar het dichtstbijzijnde strand brengen. Hier waren vooral veel lokale toeristen die zwommen of cricket speelden. Al snel nodigde een Tamil familie me uit om met hun mee te eten. Ik bedankte vriendelijk maar toen ze het vervolgens kwamen brengen schoof ik toch maar aan. Het eten was heerlijk en met handen en voeten konden we een soort van communiceren. We zwommen en ik speelde met de kinderen. Op datzelfde strand kwam ik Victor tegen. Een student van het vaste land op bezoek bij zijn ouders. Hij verveelde zoch dood en besloot zich te vermaken door mij het eiland te laten zijn achterop zijn motorbike. We dronken thee en zagen een prachtige zonsondergang. Zo werd deze dag onverwacht toch heel leuk.

De volgende dag vocht ik mezelf een weg door voordringende eilanders en kocht een kaartje voor de boot naar Havelock voor dezelfde dag. Dit eiland is normaal gesproken het party eiland met heel veel leuke restaurantjes en barretjes. Maar zoals eerder gezegd: het was off-season. Gelukkig was dat waar ik voor gekomen was wel mogelijk: Duiken. In 4 dagen haalde ik mijn SSI Open Water en deed ik 6 duiken. Het duiken was fantastisch en de hoogtepunten waren zeker het zien van een leopard shark, zeepaardje en dansende octopussen. In totaal verbleef ik 9 dagen op het eiland en na verloop van tijd kende ik wat eilanders en begon ik een beetje onderdeel van het meubilair te worden op het resort. Ik heb zelfs een avond gekookt voor Sahil en de staff. De laatste dagen Had zich een hele leuke groep mensen verzameld in het resort en vormden we een soort geïmproviseerde surrogaat familie.

Mijn dagen daar bestonden uit duiken in de ochtend. Vervolgens ergens lunchen met een groepje en daarna met de scooter naar een strand rijden. Vervolgens rond zonsondergang zwemmen in het helderblauwe zeewater voor het resort. Daarna was het alweer tijd om ergens te dineren en na het eten een afzakkertje drinken en op zoek gaan naar lichtgevende algen in de zee. Al met al geen slecht leven.

De laatste dagen spendeerde ik in Neil Island. Prachtig eiland, maar nog eenzamer dan Havelock. Gelukkig verbleef ik bij een familie met wie ik 's avonds mee at. Overdag tourde ik rond op een scootertje om het eiland te verkennen. Op één van de stranden kwam er een man naar me toe die vastberaden was om met mij te gaan snorkelen. We klommen over rotsen en worstelde ons door de golven om bij de snorkelspot te komen. Meer dan 3 vissen heb ik niet kunnen vinden, maar het was toch een leuk avontuur!

Inmiddels ben ik aan mijn reis door Sri Lanka begonnen. Terwijl il dit schrijf zit ik in de bus naar jaffna, in het noorden.

Wat betreft de opdrachten: één daarvan was een kort college geven over de geschiedenis van de Andaman eilanden. Ik ben geen floortje dessing dus ik zou zeggen focus je vooral op de mooie achtergrond.

Tot snel!

Xxx

1. Coby:
    15 juli 2016
    Hoi Linde,
    Wat een geweldige reis maak je en wat maak je veel mee. Leuk dat je weer even tijd hebt gehad om wat te schrijven. Nog een mooie tijd in Sri Lanka.

Dikke kus, Coby